În cadrul întreținerii drumurilor pe timp de iarnă, adesea este necesar să se utilizeze vehicule de stropire sau sisteme staționare de pulverizare a agenților de degivrare, special instalate, pentru tratarea cu deosebită atenție a anumitor zone critice, cum ar fi poduri sau porțiuni abrupte și în pantă. Această abordare generează costuri suplimentare din cauza vehiculelor, rutelor sau echipamentelor speciale utilizate Totuși, la Viena s-a demonstrat că există și o altă cale. Am vrut să aflăm care este aceasta și am vorbit cu inginerul Dr. Peter Nutz, șeful departamentului de planificare și întreținere pe timp de iarnă din cadrul Departamentului municipal 48.
Departamentul municipal (MA) 48 este responsabil pentru un total de 2800 km de rețea rutieră, inclusiv pistele pentru biciclete, în zona orașului Viena. Aceasta include, de asemenea, secțiuni foarte solicitante, cum ar fi podurile peste brațele Dunării. În timpul unei operațiuni complete de deszăpezire și degivrare a drumurilor, sunt utilizate aproximativ 300 de vehicule, de la cele mai mici la cele mai mari. Printre acestea se numără și camioane cu 3 axe pe care sunt instalate distribuitoare Stratos Combi Soliq cu funcția dual-lichid.
„În urmă cu aproximativ 10 ani, am început să trecem de la distribuitoarele cu două compartimente la distribuitoarele cu lichid. Obiectivul nostru este de a menține utilizarea materialelor uscate de degivrare (nisip, sare etc.) la un nivel cât mai scăzut posibil, obținând în același timp rezultate optime pentru a menține drumurile și pistele de biciclete în siguranță, chiar și în cele mai aspre luni de iarnă.” - Inginer Dr. Peter Nutz, șeful departamentului de planificare și întreținere pe timp de iarnă din cadrul Departamentului municipal 48
Sare uscată și saramură - amestecul face diferența
Experiența practică a arătat că o creștere a concentrației de saramură de la 30 % la 50 %, reducerea simultană a concentrației de sare uscată de la 70 % la 50 % și, în special, împrăștierea lichidului pur au efecte pozitive asupra modelului de împrăștiere. În plus, efectul de degivrare se produce mult mai rapid și se prelungește perioada de acțiune a materialului de împrăștiere. „Prin urmare, preferăm utilizarea soluției de saramură FS 100 ori de câte ori este posibil, ceea ce duce la o economie de sare uscată”, spune inginerul Dr. Peter Nutz.
Pe lângă flexibilitatea în ceea ce privește utilizarea echipamentelor de împrăștiere, timpii de schimbare a echipamentelor sunt, de asemenea, un factor important pentru departamentul MA48 atunci când achiziționează noi echipamente de împrăștiere. „Trebuie să fim capabili să reacționăm rapid la schimbarea condițiilor meteorologice. În zona noastră, depresiunea Adriaticii aduce adesea multă zăpadă rapid și dintr-o dată. Aceste schimbări meteorologice sunt greu de prevăzut. Dacă ar trebui să schimbăm brusc 50 de utilaje în acel moment, serviciul de iarnă s-ar prăbuși. De aceea, toate noile distribuitoare combinate ar trebui să fie capabile să împrăștie soluția de saramură FS 50 și să aibă o rampă de pulverizare a lichidelor”, explică inginerul Dr. Peter Nutz.
În loc de schimbarea echipamentului, se apasă un buton
Unitățile Stratos Combi Soliq echipate cu funcția dual-lichid dispun de rezervoare separate și de un software de control adaptat. Acest lucru înseamnă că pot fi transportați doi agenți de degivrare. Șoferul poate schimba în mod convenabil agentul de degivrare prin simpla apăsare a unui buton din cabină. Prin urmare, pe o rută, secțiunile de drum pot fi degivrate cu FS 50, iar zonele sensibile pot fi stropite cu un material de degivrare alternativ.
„Prin combinarea diferitelor metode și agenți de împrăștiere, suntem mai economici. Economisim la schimbarea echipamentelor și putem trece de la agent de degivrare la altul în orice moment, ceea ce este mai eficient și mai economic în general”, spune inginerul Dr. Peter Nutz.